Eerste verslag vanuit Zweden! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Femke Jong - WaarBenJij.nu Eerste verslag vanuit Zweden! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Femke Jong - WaarBenJij.nu

Eerste verslag vanuit Zweden!

Blijf op de hoogte en volg Femke

08 September 2015 | Zweden, Jönköping

Na bijna 4 weken in het prachtige Zweden, is het misschien wel eens tijd de thuisblijvers van updates te voorzien, dus bij deze!

Op de vroege zaterdagochtend, de 15e van augustus, was het tijd om Nederland in te ruilen voor wat noordelijker. Mijn lieve ouders en vriendje hebben me om kwart over 6 op de trein gezet richting Hamburg. In Hamburg moest ik overstappen naar Kopenhagen, en vanuit daar ben ik verder naar Zweden gereisd. De reis verliep vrij voorspoedig, even was er sprake van dat ik mijn overstap in Kopenhagen niet zou halen, omdat de ferry er langer over had gedaan dan normaal, maar dat is goed gekomen. Erg bijzonder is dat trouwens, de trein reist van Duitsland naar Denemarken via een boot, je wordt dan dus op de boot gereden (in de trein), en kan daarna lekker chillen op het dek :D Het was erg fijn even uit te waaien, na steeds maar in de trein te hebben gezeten.

Maar ik kan je vertellen, 5 keer overstappen met een zware koffer, een backpack en een rugzak, is bepaald geen pretje. Eén keer was ik mijn koffer bijna kwijt geweest. De 5 minuten daaraan voorafgaand had ik met moeite mijn koffer in de trein proberen te hijsen, die voor mijn gevoel wel 1 meter hoog was. Hij lag er nog maar net in, toen de koffer besloot dat ie toch niet in de trein wilde, en zich er dus weer uit liet vallen. Hij lag bijna tussen de trein en het platform in, op de rails, maar het opstapje van de trein was mijn redding.

Maar goed, ondanks dat is de reis prima verlopen, en rond een uur of 8 ´s avonds kwam ik aan in Jönköping, mijn stadje voor de komende maanden! We werden opgepikt door mensen van de universiteit, en werden naar de campus gebracht om onze huissleutel in ontvangst te nemen. Een aantal maanden geleden moest ik mijn voorkeur doorgeven waar ik wilde wonen, dus ik hoopte natuurlijk dat ik mijn nummer 1 voorkeur kreeg. Dit was niet het geval, maar de accommodatie die mij toe is gewezen is ook niet bepaald slecht, dus heel erg vond ik het niet. Ik heb een kamer met uitzicht op het Vättern-meer, een bushalte voor de deur, en het duurt misschien 5 à 10 minuten voordat ik met de bus in het centrum ben. In dit huis wonen 24 andere studenten, waarmee we 1 keuken delen. De keuken is dan ook vaak niet erg schoon, waar ik denk ik maar gewoon aan wennen moet. Maar een voordeel van dat je met zo veel mensen samen woont, is dat er bijna altijd wel iemand thuis is waar je gezellig mee kunt chillen.

De eerste dag hier in Jönköping heb ik met een aantal huisgenoten doorgebracht op het strand, aangezien het hier de eerste 2 weken uitzonderlijk mooi weer was, vergeleken met het normale Zweedse weer :) Dapper als we waren gingen we het water in, maar dat bleek erg koud te zijn. Natuurlijk zijn we doorzetters en hebben we de kou getrotseerd, maar echt lekker zwemmen hebben we niet gedaan haha.

Maandag hadden we dan ons eerste college. Vol goede moed zaten we een uur of 9 in de college zaal, maar die vervloog snel toen onze uitwisseling-coördinator begon aan haar 4 uur lange introductie speech. Dit wisten we helaas niet van te voren, anders hadden we wel 2 keer nagedacht of we wel wilden gaan. Maar goed, na de lange speech was het eindelijk tijd voor het leuke deel: het begin van de Kick-off week! Iedereen werd verdeeld in groepen, en elke groep was een film. Ik kwam in de Pocahontas groep terecht, wat erg gezellig was! Kick-off week is eigenlijk teveel om hier op te schrijven, het komt erop neer dat je super veel leuke dingen doet, ander half week lang. Zo begon het met de overall-ceremony (elke faculteit heeft hier zijn eigen kleur, en elke student draagt een overal in die kleur, tijdens de ceremonie moet je een eed af leggen en mag je je overal officieel aan doen), hadden we een overall-sittning, wat neerkomt op bier drinken en naar toneelstukjes kijken en doen, beer-pong, neonparty, festival op de campus, kroegentocht, citytour, caps (soort van beerpong, maar dan anders :p), zwemmen in het kanaal, een togaparty en uiteindelijk de finsittning, waarbij iedereen in z'n mooiste kleren de kick-off week komt afsluiten. Kortom: 1,5 week feest! Dit is dan ook de reden dat ik in de eerste 2 weken niet zo veel contact kon hebben met het thuisfront, sorry!!

Toen eindelijk de rust wedergekeerd was in Jönköping, en we genoeg bij hadden geslapen, ben ik met een meisje van dezelfde universiteit van thuis naar Gotenborg gereisd. Gotenborg is de 2e grootste stad van Zweden, dus daar moesten we natuurlijk naar toe! Ons hotel zat vlak bij Haga, wat eigenlijk het mooiste deel van de stad bleek te zijn. Haga is een gezellige wijk met allemaal schattige koffiebars, winkeltjes, restaurantjes en ga zo maar door. Hier hebben we ons allereerste echte 'Fika' gehad. Fika is iets typisch Zweeds, en het komt er eigenlijk op neer dat je gezellig koffie drinkt met wat lekkers erbij. Als je hier dus naar een koffie bar gaat, heb je keus uit tientallen verschillende soorten lekkers voor bij de koffie. Zweden houden van zoet, en de mensen die mij goed kennen, weten dan ook dat ik hier prima op mijn plaats zal zijn de komende maanden. Voor de rest hebben we wat rondgestruind in de winkelstraten van Gotenborg, en het park bezocht waar ze pinguins en elanden hebben! Erg leuk natuurlijk :D

Dit weekend ben ik met een Zweeds meisje naar Gränna gegaan, de 'geboortestad' van de Polkagrisen! Dit zijn die rood/wit gestreepte zuurstokken, die je met kerst meestal in de boom hangt. In Gränna zijn er tientallen winkels die allerlei varianten op deze zuurstokken verkopen, en die kon ik natuurlijk niet laten liggen. Ik heb dus nog heel wat smaken uit te testen :)

Momenteel is het 'normale' schoolleven al in volle gang. De hoorcollege's zijn hier eigenlijk niet heel lastig, het merendeel van de stof heb ik in het eerste of tweede jaar al gehad, soms zelfs op de middelbare school al. Ook zijn er niet veel hoorcolleges gepland, en heb ik dus veel vrije tijd om in te plannen. Dus vullen we onze tijd met vooral Fika's, wat nu al een van mijn favoriete Zweedse bezigheden is. En voor tripjes is er ook veel tijd! Zo ga ik 3 tot 8 oktober naar Noorwegen, waar ik erg veel zin in heb! We gaan naar Oslo, Bergen, kajakken, een gletsjer beklimmen, een cruise langs de Fjorden, en ga zo maar door!! Ook is er eind november/begin december een trip naar Lapland, en is kans groot dat we nog een weekje naar Ijsland gaan. Ik kan hier dus mijn geluk niet op haha.

Nou, ik denk dat dit alweer lang genoeg is. Het kan misschien wel weer even duren voordat er een update komt, maar dat is dan te danken aan het feit dat ik het hier naar mijn zin heb en een drukke planning met tripjes heb :D

Dikke tut!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 3014

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 20 December 2015

Zweden

14 Juni 2014 - 15 Juli 2014

Bali!

Landen bezocht: